måndag 25 mars 2013

Fel fart på landet


De nya hastighetsgränserna som nu införs, samtidigt som gamla föreslås slopas, kan ge lite konstiga effekter. Bra 70-vägar där man vill skulle vilja höja till 80 får sänkas till 60. På trafiklederna i tätorter får 50-vägar sänkas till 40 istället för att kunna höjas till 60. Nya vägar byggs för 90 men får sänkas till 80. Istället för 10 km skillnad mellan skyltad och önskad hastighet blir det nu 20 km skillnad istället. Det blir ju delvis konsekvensen av att man vill plocka bort de gamla udda hastigheterna. De hastigheter som dock ser ut att bli helt rätt är 40 på stadsgator och 30 på lokalgator. Men det behöver ju inte innebära att Rätt fart i staden måste bli Fel fart på landet.

För några år sedan fick Sverige nya och flera hastighetsgränser. Utöver 30, 50, 70, 90 och 110 tillkom 40, 60, 80, 100 och 120. En av skälen till att införa nya gränser var att modernisera hastighetssystemet som inte hade ändrats på nära 40 år samt att få hastighetsgränser som bättre stämde överens med kraven på god trafiksäkerhet och tillgänglighet. Det fanns tre förslag som utreddes; att behålla de gamla, införa de nya och slopa de gamla eller införa nya och behålla de gamla. Regeringen fattade beslut om det sista alternativet.

Sedan införandet har Trafikverket och flera kommuner börjat skylta de nya gränserna. Ibland har man behållit de gamla udda gränserna och ibland bytt till enbart jämna. Inne i städer och täorter har det blivit bra. Sammanhängande gator har fått 40 och i vissa fall har lokalgatorna fått 30. De trafikleder som finns har i många fall 60, 70, 80 eller 90. På landsvägarna finns 60, 70, 80 och uppåt.

Nu förelås att de gamla gränserna slopas helt under de närmaste åren. Ett argument, förutom bätte trafiksäkerhet och tillgänglighet, är att det blir för "plottrigt" med för många gränser. Det blir svårt för bilisterna att hålla reda på. Men hur "plottrigt" det blir beror ju på hur ofta man ändrar gränserna. En 70-väg som blir en 80/60-väg blir ju lika plottrig som en 90/70-väg. Att det finns sammanhängande områden och sträckor med samma hastighetsgräns går ju att åstadskomma både med jämna och udda hastighetsgränser.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar